vrijdag 1 november 2013

Poncho met sierrand + patroon!

Ik wilde een poncho voor mezelf. Maar aangezien ik wel eens vaker een poncho had geprobeerd, en dat er op z'n zachts gezegd 'apart' uit zag.. besloot ik eerst een poncho in het klein te maken. Voor Liv. Dat is maatje 80..dus zoveel werk zou het niet zijn als ik die eerst zou maken.


Het ging goed, ik gebruikte dit patroon. Staat een beschrijving én telpatroon bij.. vooral dat laatste vind ik heel handig. Helpt je bij het visualiseren van je poncho.

De poncho leek ook echt op een poncho en ik besloot er een sierrand aan het haken. Zoals ik hier heb gezien. (Helaas geen blog of naam van wie deze poncho is..dus als iemand dat weet hoor ik dat graag!).

En omdat ik de slechtste niet ben.. heb ik het patroon van de rand uitgeschreven en van iedere steek een foto gemaakt.



BASISPONCHO

(saskia garen van wibra en haaknaald 5)
Maak een begin van 72 lossen en haak de poncho volgens onderstaand schema.
Ik haakte 12 toeren in rood.

Als je een sierrand wil, stop je bij toer 12 en ga je verder met de sierrand.
Wil je dit niet, haak dan door tot je de gewenste lengte hebt.

SIERRAND
Hecht de rode draad af en werk de draadjes weg.

13). Hecht in de punt een nieuwe kleur aan. Haak 3 losse en twee stokjes in dezelfde steek. *2 lossen, 1 stokje in de volgende ruimte, 2 lossen, 3 stokjes in de volgende ruimte*.
Herhaal tussen * en * tot je bij de punt komt. Haak in de punt 3 stokjes, 1 losse en 3 stokjes. Haak dan weer verder met wat er tussen * en * staat. Haak in de laatste ruimte nog 3 stokjes en sluit de toer met een halve vaste in de derde beginlosse. Afhechten en draadjes instoppen.
14). Hecht in de punt een nieuwe kleur aan. Haak 5 lossen, sla 2 steken over en haak daarin een half stokje. *Haak 2 lossen, sla twee steken over, haak een half stokje in de ruimte.* Herhaal tot je rond bent. 
Het is even puzzelen in welke ruimte je kiest een half stokje te maken, maar je ziet zelf snel genoeg of je patroon regelmatig loopt of niet. Sluit de toer met een hv in de tweede beginlosse.
15). Hecht in de punt een nieuwe kleur aan. *Haak 1 losse, 2 vasten in iedere ruimte* Herhaal tot je helemaal rond bent. Haak in de laatste ruimte nog 1 vaste en sluit de toer met een hv in de eerste losse.
16). Hecht een nieuwe kleur aan in de punt. Haak 3 losse en 2 stokjes in dezelfde steek. Haak nu 3 stokjes in ieder '1losseboogje' uit de vorige toer. Dus
 steeds 2 vasten overslaan en dan 3 stokjes in het losse boogje.
Géén losse tussen de stokjes.. gewoon steeds door blijven haken tot je bij de punt bent. Daar haak je 3 stokjes, 1 losse, 3 stokjes. En dan weer 3 stokjes in ieder losseboogje. In de laatste steek haak je 3 stokjes en sluit je de toer met een hv in de derde beginlosse.

--
Ik stopte hier met meerderen en begon aan toer 20. Wil je een bredere rand, doe dan de volgende 3 toeren en daarna toer 20.
Ik heb de volgende 3 toeren niet gehaakt, dus voorlopig heb ik daar geen foto's van. 

17). Hecht een nieuwe kleur aan in de punt. Haak 3 losse en 2 stokjes in dezelfde steek. *1 losse, 3 stokjes in de volgende ruimte*. Herhaal tot je aan de punt bent, haak daar 3 stokjes, 1 losse en 3 stokjes. Haak dan verder met wat er tussen * en * staat. Toer sluiten met 3 stokjes in de laatste ruimte en een hv in de derde beginlosse.
18). Hecht een nieuwe kleur aan in de punt. Haak 1 losse, en 1 vaste in de volgende 3 vasten. *Haak 1 losse, 1 vaste in de volgende 3 steken*. Herhaal tot je rond bent. Toer sluiten met een hv in de eerste
losse.
19). Hecht een nieuwe kleur aan in de punt. Haak 3 losse en 2 stokjes in dezelfde steek. Haak nu 3 stokjes en 1 losse in ieder '1losseboogje' uit de vorige toer. Dus steeds 2 vasten overslaan en dan 3 stokjes in het losse boogje.In de laatste steek haak je 3 stokjes en sluit je de toer met een hv in de derde beginlosse.
--


20). Hecht een nieuwe kleur aan in de punt. Haak 3 lossen en 2 stokjes in dezelfde steek. *Haak 1 vaste in de volgende ruimte en haak 6 stokjes in de ruimte erna* Herhaal van * tot * tot je helemaal rond bent.
21). Hecht een nieuwe kleur aan in de punt. Haak 1 losse, en 2 vaste in iedere steek tot je helemaal rond bent.
Afhechten en draadjes instoppen.

Als afwerking kun je ervoor kiezen om 2 toeren
vasten te haken aan de hals van de poncho. Als je er bijvoorbeeld achterkomt dat de halsopening veel te wijd is.


En natuurlijk moest de poncho wel gepimpt worden met een bloemmetje;
De bloem haak je als volgt;

Witte bloem
1). Magic ring. Haak dan achter elkaar; 3 lossen, 2 stokjes in de ring, 2 lossen, 1 vaste in de ring.
2). Haak verder; 2 lossen, 2 stokjes in de ring, 2 lossen, 1 vaste in de ring.
Herhaal tot je 6 blaadjes hebt. Ring dichtrekken en draad afhechten.

Lichtroze bloem
1). Magic ring. Haak dan achter elkaar; 4 lossen, 2 dubbele stokjes in de ring, 3 lossen, 1 vaste in de ring.

2). Haak verder; 3 lossen, 2 dubbele stokjes in de ring, 3 lossen, 1 vaste in de ring.
Herhaal tot je 6 blaadjes hebt. Ring dichtrekken en draad afhechten.

Donkerroze bloem.
1). Magic ring. Haak dan achter elkaar; 5 lossen, 2 driedubbele stokjes in de ring, 4 lossen, 1 vaste in de ring.
2). Haak verder; 4 lossen, 2 driedubbele stokjes in de ring, 4 lossen, 1 vaste in de ring.
Herhaal tot je 6 blaadjes hebt. Ring dichtrekken en draad afhechten.


Leg de drie bloemen op elkaar en naai ze vast op de poncho. 



Hij staat Liv echt super schattig! Ben zo blij met het resultaat!
Grote zus Faye kijkt er maar zuur bij.. want zij wil er nu ook één!

Ik vrees voor m'n eigen poncho.. dat zal wel een langetermijnproject gaan worden op deze manier ;)

22 opmerkingen:

  1. hardstikke leuk, en wat staat het snoezaig bij Liv, nu inderdaad nog een voor grote zus Faye

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt superleuk!
    En wat staat het haar schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is SUPER en wat een mooi kindje!Kijk haar eens stralen met haar mooie poncho aan! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke! Schattig! Bedankt voor het delen! Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. en ik ben net op zoek naar een sierrand, dit ga ik er vanavond eens bij pakken, thnx...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ontzettend leuk! Ik heb hem zojuist ook gemaakt met behulp van jouw patroon uitleg! Ik zal hem zsm op pinterest plaatsen dan kan je hem ook zien. Ontzettend bedankt voor je patroon uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterend geworden. Dat randje maakt het helemaal af. Ik heb nog een vraagje welk nummer haaknaald heb je gebruikt? (even voor het idee van maat) De meester van onze zoon is net weer papa geworden en ik wil een poncho gaan haken als cadeautje. Deze lijkt me helemaal super.Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het saskiagaren van de wibra gebruikt met haaknaald 5 :)

      Verwijderen
    2. Oké dank je wel voor je antwoord.

      Verwijderen
  8. Ik heb vandaag een berichtje geschreven over een omslagdoek die ik heb gemaakt waarbij ik mij voor de rand heb laten inspireren door jouw uitleg voor de sierrand. Dank je. Je hebt een duidelijke uitleg gegeven. En ik heb natuurlijk een linkje naar je blog geplaatst. Groetjes Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nathalie, wat een prachtige poncho haakte je... Ze straalt gewoon, leuke kleurencombinatie ook!
    Kom gerust kijken maandag op de wekelijkse link your stuff van ik blogjijblogt!
    Veel linkplezier komende week!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie poncho mag ik vragen met welke haaknaald u dit gemaakt heeft? mvg

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk. Ben meteen begonnen voor mijn kleindochter van 8 mnd. Morgen nog even en dan is het af.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk ben meteen begonnen voor mijn kleindochter van 8 maanden. Is al bijna af.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi! Via Pinterest kwam ik bij deze beeldige poncho uit. Heel toevallig was ik net zelf bezig met een rode poncho voor een meisje van net 2 jaar oud en op zoek naar een leuke rand. Deze rand past er zó goed bij, precies wat ik wilde. De poncho wordt echt een pláátje. Heel erg Bedankt! voor je duidelijke beschrijving en fotomateriaal. Veel succes met alles wat je doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste,
    Ik ben een beginnende haakster. Ivm het patroon zelf. Welke steken worden in de lossen gehaakt. Heb een boek van libelle en daar staat in dat een lange vaste is. Maar ik vind nergens hoe je deze moet haken. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoeveel bollen heb je gebruikt als ik vragen mag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog geen hele bol voor de poncho. En restjes voor de rand.

      Verwijderen
    2. Bedankt! Ideaal dat er zo weinig garen in gaat. Ben voor een nichtje aan het haken, ook maat 80. Enig idee hoeveel cm het hoofdgat is dat je gehaakt heb? Ik gebruik drops baby merino. Heel ander garen dus en een kleinere haaknaald. En daarbij geen pas mogelijkheid vanwege de grote afstand, erg spannend dus of ik het wel groot genoeg haak

      Verwijderen

Hoi! Leuk dat je een kijkje neemt op mijn blog! Nog leuker dat je een reactie achter wilt laten... of misschien ben je gewoon nieuwsgierig naar wat anderen zeggen.. kan ook natuurlijk! :-)